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[ABC-Buch]. Aabcchdef. Leipzig, Friedrich Christian Dürr, [ca. 1770]. Leipzig, Friedrich Christian Dürr, [ca. 1770]. 16 nn. SS. Titel in rot und schwarz, mit 48 Holzschnitten auf 8 Seiten. Illustrierter Originalhalblederband. 8vo.

EUR 1.500,00

Reizend illustriertes, frühes ABC-Buch für Kinder mit Gebeten und Glaubensbekenntnis. "Mit 48 Holzschnitten zum Alphabet, unter den Holzschnitten lustige Verse" (Wegehaupt). - Der mit dem Bildnis eines Trommlers zu Pferd (Hinterdeckel) bzw. einem Zieralphabet illustrierte Verlagseinband stark berieben, innen durchgehend gebräunt und etwas fingerfleckig. Kleiner Ausriß (ca. 22:6 mm) im untersten Rand des Titelblattes mit Verlust von 4 Buchstaben im Druckernamen; im ganzen aber ordentliches Exemplar im originalen Einband. - Selten. {BN#4205}
¶ Wegehaupt 2 (mit farb. Abbildung). Nicht bei Seebaß.

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[Ady, Thomas?]. The Doctrine of Devils, proved to be the... grand Apostacy of these later Times. An Essay tending to rectifie those Undue Notions and Apprehensions Men have about Daemons and Evil Spirits. London, printed for the author, 1676. London, printed for the author, 1676. (8), 205, (1) SS. Lederband der Zeit. 8vo.

EUR 1.800,00

Erste Ausgabe der anonymen, teils dem Thomas Ady zugeschriebenen dämonenskeptischen Schrift. 1691 erschien eine holländische Übersetzung, die N. Orchard als Verfasser nennt. - Vorliegend ohne die 16 SS. Verlagsanzeigen am Schluß. Gebräunt und fleckig; vereinzelt kl. Randläsuren; hs. Besitzvermerk (1857) am vorderen Innendeckel. {BN#28474}
¶ Coumont D99.1. Wing O-366A. Kernot 1678.

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Alberti, Giuseppe Antonio. I giochi numerici fatti arcani palesati da Giusepp-Antonio... Alberti Bolognese. Bologna, Bartolomeo Borghi, 1747. Bologna, Bartolomeo Borghi, 1747. VIII, 313, (1) SS. Mit 16 gest. Tafeln und mehreren gedr. Schemata im Text. Flexibler italienischer Pappband der Zeit. 8vo.

EUR 4.000,00

Erste Ausgabe. - Der Ingenieur und Architekt Giuseppe Antonio Alberti (1715-68), Sohn eines nach Bologna ausgewanderten Baumeisters aus Lugano, "zeichnete sich schon in früher Jugend im Studium der Mathematik, der Architektur und der Hydraulik aus. Er wurde ins Bürgerrecht der Stadt Bologna aufgenommen, in der er fast sein ganzes Leben zubrachte. Von seinen Arbeiten weiss man nur, dass er allein unter allen Architekten von Rom, Florenz und Ferrara eine wichtige hydrostatische Arbeit, den Aquädukt in Perugia, ausführen konnte. Dafür erhielt er vom Papst ein Geschenk von 200 Dukaten" (Hist.-biogr. Lex. der Schweiz I, zit. n. DBA II 16, 369). Zu seiner baumeisterlichen Tätigkeit vgl. auch Thieme/B. I, 196. Viel gedruckt (zuletzt: Florenz 1979) wurde sein vorliegendes zahlentheoretisches Werk, auf dem sein Nachruhm hauptsächlich beruht, "operetta di qualche interesse, la quale oltre i giuochi numerici contiene ancora dilettevoli giuochi di prestigio" (Riccardi). "Contains arithmetical puzzles, tricks with cards and dice, problems relating to the theory of numbers, sleight of hand, etc." (Honeyman). Eine von Albertis Hauptquellen war nach Singmaster der vierte Band der 'Récréations mathématiques et physiques' (1723) von Jacques Ozanam (1640-1717); daneben dürfte er vom beliebten spanischen Zauberbuch "Engaños á ojos vistas y diversion de trabajos mundanos" von Pablo Minguet É Yrol angeregt worden sein, das wie Albertis eigenes Werk noch jahrhundertelang Neudrucke erlebte. - Die erste Ausgabe enthält noch die Widmung an Albertis Freund Domenico Casaglia, der 1760 ein Werk über Handelskorrespondenz verfaßte; ab der zweiten Ausgabe fehlt außerdem der letzte Absatz des Vorworts. - Breitrandiges Exemplar, durchgehend leicht braunfleckig und mit Wurmspuren. Selten; nur 3 Exx. in USA (UB Iowa; Chicago; Michigan). {BN#5968}
¶ Riccardi I/1, 15, 297. Honeyman I, 47. Poggendorff I, 23. Caillet I, 145. OCLC 23643054. Nicht bei Stott. Nicht bei Schaaf.

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Arpe, Peter Friedrich. De prodigiosis naturae et artis operibus talismanes et... amuleta dictis cum recensione scriptorum huius argumenti. Hamburg, Christian Liebezeit, 1717. Hamburg, Christian Liebezeit, 1717. (6), 184, (16) SS. Titel in rot und schwarz. Mit gest. Frontisp. und gest. Titelvignette. Mod. Pappband mit Buntpapierbezug. 8vo.

EUR 600,00

Erste Ausgabe. - Kritische Würdigung der Literatur über Amulette und Talismane. Bespricht über 500 Werke und bringt auch eine Fülle biographischer Details. "Interesting transition work on the astrological and fetishistic superstitions" (Faber du F.) - Vereinzelte Verstärkungen mit Japanpapier, sonst gutes Exemplar des sehr seltenen Werks. {BN#10688}
¶ Caillet 446. Rosenthal 1814. Faber du Faur 1576.

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Aubrey, John. Miscellanies Upon Various Subjects. London, for W. Ottridge, 1784. London, for W. Ottridge, 1784. (2), X, (4), 292, (4) SS. Mit gest. Frontispiz. Lederband der Zeit mit goldgepr. schwarzem Rückenschildchen (lädiert). 8vo.

EUR 950,00

Dritte Ausgabe. - Sammelsurium zu Okkultismus, Magie, Spiritualismus, Aberglaube, Erscheinungen und Weissagung. - Einband stark berieben; Vorderdeckel lose; Titel mit Abklatsch vom Frontispiz. {BN#28468}
¶ Coumont A71.3.

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[Barach, Moriz; Pseud.:] Märzroth, J. Brause-Pulver. Album für Drollerien und Pikanterien. Mit Originalzeichnungen... von E. Young. Wien und Leipzig, Josef Stöckholzer v. Hirschfeld, 1847. Wien und Leipzig, Josef Stöckholzer v. Hirschfeld, 1847. 172, (2) SS. Mit lith. Frontispiz, blau gedrucktem "Widmungs-Blatt" (leer) und 5 lith. Tafeln. Marmorierter Pappband der Zeit mit goldgepr. Rückenschildchen. Gr.-8vo.

EUR 300,00

Erste der zwei einzig erschienenen Nummern des humoristischen Albums, "in welchem [Barach] erstmals in Wien die Karikatur einsetzte" (Czeike). - Der Wiener Schriftsteller M. Barach (1818-88), geschätzt von M. G. Saphir, A. Bäuerle und I. Jeitteles, war seit 1837 Mitarbeiter verschiedener Zeitschriften; auch gründete er die Zeitschriften "Die komische Welt" und das "Wiener Feuilleton" (vgl. DBE). Nachdem er 1854 "den bedeutenden Haupttreffer in einer Privatlotterie [machte]" (Wurzbach I, 148), zog er sich nach Baden, später nach Salzburg zurück. - Papierbedingt teils etwas braunfleckig; stellenweise auch minimal wasserrandig. Der Einband berieben. Selten. {BN#12374}
¶ ZDB-ID 1436787-7. Czeike I, 248. ADB 52, 226.

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An incunable of football literature: the definitive edition

(Bardi, Giovanni de' / Bini, Pietro di Lorenzo [ed.]). Memorie del calcio Fiorentino tratte da diverse scritture. Florence, nella Stamperia di S. A. S. alla Condotta, 1688. Florence, nella Stamperia di S. A. S. alla Condotta, 1688. Large 4to (176 x 238 mm). (12), 118 pp. With 2 folding plates (one signed by Alessandro Cecchini), large armorial engraving on t. p. (with figures, the coat of arms of the dedicatees, and other elements, engraved by Francesco Nacci), woodcut initials, and type ornaments. Contemporary marbled boards. All edges sprinkled in red.

EUR 12.500,00

First edition thus (and fourth overall). - This is the earliest treatise (and only early monograph) on the historical precursor to the modern game of football (or soccer), namely the game of "Calcio" traditionally played by young men in Florence's Piazza Santa Croce during the Carnival season. The detailed description of the game was written by Giovanni de' Bardi and first published anonymously in 1580 as "Discorso sopra il giuoco del calcio fiorentino"; it was reprinted in 1615 and 1673. This present, greatly expanded and better-illustrated edition is dedicated to Fernando de' Medici and Violante Beatrice of Bavaria: it was published on the occasion of their marriage festivities in December and January 1688/89, in which at least one Calcio match figured (described on pages 116-118). The engraved title page includes the arms of the dedicatees flanked on one side by a figure holding a football and on the other by a player or match official holding a flag, and with the open tents used as "goal posts" behind. The "Memorie" explain the mechanics of the game, provide its historical background, and describe actual games played in and around Florence in the recent past. This edition introduces a new rule number 32 (thus raising the total number of official rules to 34), a sort of "offside" rule concerning the alfiere (flag-bearer). Much in the manner of a programme book, the contents are a typically Baroque, highly erudite miscellany. This edition with fine and newly engraved plates and edited by Bini includes, apart from Bardi's "Discorso", a learned disquisition in Latin by the Jesuit Giambattista Ferrari on the game's ancient antecedents, a learned Greek poem about the sport by Grigorios Koresios (along with its translation into Tuscan dialect), notices of the game in ancient as well as in 16th century Italian sources, and several records of historical games played. The first of the two double-page plates depicts the beginning of a match in the Piazza Santa Croce, and the second is a diagram of participants in starting position. - A colophon on p. 64, naming Piero Matini as printer, has been cancelled with a slip printed with woodcut decoration. Flyleaf and title page show stamps of historical collections (one monogrammed "MD"). Preliminaries loosened; slight browning throughout as common. Some chipping to spine. {BN#46806}
¶ Cicognara 1570. Moreni I, 84 (note). Inghirami I, 60. Piantanida 127. Gamba 99 ("assai più copiosa di ogni altra"). Cf. Parenti 54f.

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Bernt, Joseph. Vorlesungen über die Rettungsmittel beim Scheintode und in... plötzlichen Lebensgefahren. Zweite, vermehrte und verbesserte Auflage. Mit fünf Kupfertafeln. Wien, Johann Baptist Wallishausser, 1837. Wien, Johann Baptist Wallishausser, 1837. VIII, 248 SS. Mit 5 Tafeln (dav. 4 gest., 1 lith.). Leinenband der Zeit mit goldgepr. Rückentitel und -fileten. 8vo.

EUR 500,00

Zweite Ausgabe (EA 1819). - Der böhmische Mediziner J. Bernt (1770-1842) wurde "1808 an der Prager, 1813 an der Wiener Universität zum Professor der medicinischen Polizei und gerichtlichen Arzneikunde ernannt. Bernt hat den böhmischen Aerzten an der Wiener Hochschule zuerst Auctorität verschafft. Seine wissenschaftlichen Arbeiten im Gebiete der Staatsarzneiwissenschaft und Medicinalpolizei [sind] noch heute sehr geschätzt und maßgebend" (Wurzbach). - Gutes, fast fleckenfreies Exemplar; die gleichmäßig leicht gebräunten Tafeln zeigen Rettungsmittel für Verunglückte (Such- und Fangzangen, Tragkörbe, das "Eisboot" etc.). Die letzte Tafel, einen Retter im "Paulin'schen Apparat" (ein gasdichter Anzug mit Luftschlauch) darstellend, signiert "E. K. Frühwirth litho". {BN#12480}
¶ Engelmann 57. Hirsch/H. I, 496. Lesky 66. Wurzbach I, 332. Nicht bei Osler, Waller, Wellcome etc.

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Beverland, Adrian. De stolatae virginitatis jure lucubratio academica. Leiden, Joannes Lindanus, 1680. Leiden, Joannes Lindanus, 1680. (12), 223, (5) SS. Mit Holzschnittdruckermarke am Titel. Lederband der Zeit mit goldgepr. Rückenschildchen und hübscher, etwas beriebener Rückenvergoldung. Stehkantenvergoldung, Marmorvorsätze. 8vo.

EUR 2.500,00

Erste Ausgabe; selten. "Eine seiner gelehrten Obszönitäten" (Bilder-Lexikon). Beverland (1650-1716), eine der farbigsten Gelehrtengestalten des späten 17. Jahrhunderts, mußte die Universität Leiden verlassen, nachdem er mit seiner Abhandlung über die Erbsünde ("Peccatum originale", 1778) einen Skandalerfolg erzielt hatte. Fortan "lebte [er] in England und dichtete viele schmuzige Sachen" (Rosenkranz, Hdb. einer allg. Geschichte der Poesie II, 30). Eine englische Übersetzung erschien erst 1905 unter dem Titel "The Law Concerning Draped Virginity: An Academical Study". Keines seiner Werke wurde von der katholischen Kirche indiziert, was Reusch (II, 862) als Beleg für die zunehmende Planlosigkeit der römischen Bücherverbote im 18. Jahrhundert wertet. - Vordergelenk angeplatzt, sonst sehr schönes Exemplar aus der Bibliothek des Armand Jules de Rohan (1695-1762), Herzog und Erzbischof von Reims (und Onkel des durch die sog. Halsbandaffäre berüchtigten Kardinals Rohan), mit dessen gest. Wappenexlibris am vorderen Innendeckel. {BN#29568}
¶ Brunet I, 837. Ebert 2076. Bilder-Lexikon II, 126. Gay/Lemonnyer I, 819. Clément, Biblioth. curieuse III, 270.

In meine Auswahl

[Bianconi, Giovanni Lodovico]. Lettere al marchese Filippo Hercolani [...] sopra alcune... particolarità della Baviera, ed altri paesi della Germania. Lucca, Giovanni Riccomini, 1763. Lucca, Giovanni Riccomini, 1763. 8vo. XVI, 272 pp. Contemp. Italian paper-covered marbled soft paste boards. Edges sprinkled red.

EUR 950,00

First edition of an interesting look at German artistic and cultural life in Munich and Dresden through the eyes of a cultured Italian. The work is written in the form of a series of fictitious letters. Giovanni L. Bianconi (1717-81) was a scholar and connoisseur who, serving as personal physician to August III of Saxony since 1749, was intimated acquainted with Dresden. He also acted as the King's art agent, taking over his role from Algarotti. Bianconi counted Canaletto and Mengs among his friend and was especially close to Winckelmann, whom he introduced into Italian connoisseur circles when Winckelman travelled to Italy for the first time in 1755. - Top of spine a little worn but sound. A very fresh and large copy. {BN#44845}
¶ Melzi II, 111. Schlosser/Magnino 494. Not in Cicognara.

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[Biercomment]. Leipziger Biercomment. Großes Plakat-Format. Officielle S.-C.-Ausgabe neueste Revision.... Leipzig, Literarische Anstalt August Schulze, 1877. Leipzig, Literarische Anstalt August Schulze, 1877. Wandanschlag 70:43 cm, mehrfach gefaltet in bedruckter grüner Originalbroschur. 8vo.

EUR 120,00

Dekorativer Wandanschlag des Leipziger Bierkomments in der Fassung von 1870. Bis auf einen langen Einriß im Bug tadelloses Exemplar des seltenen Plakates. {BN#11188}

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Breton (De La Martiniere, Jean Baptiste Joseph). La Russie, ou moeurs, usages, et costumes des... habitans de toutes les provinces de cet empire. Paris, Nepveu, 1813. Paris, Nepveu, 1813. 6 Bde. Mit 111 (4 gefalt.) Kupfertafeln. Hldr. d. Zt. mit Rsch. und Rvg. (vereinzelt mit Wurmspuren, leicht berieben, bestoßen und fleckig). 12mo.

EUR 2.500,00

Russlandführer mit Ansichten von Moskau und St. Petersburg, Trachten sowie Gebrauchsgegenständen. - Vorsätze mit leichtem Leimschatten, leicht gebräunt und fleckig. Dekorativ gebunden. {BN#28023}
¶ Lipperheide Kaa 29. Colas 436. Brunet 27736.

In meine Auswahl

[Buchkassette]. Tadellos erhaltener Folianteneinband des 15. Jahrhunderts, um 1900... zur Buchkassette umgearbeitet. Holzkassette in Buchform unter Verwendung eines Schweinsledereinbands des späten 15. Jahrhunderts mit gotischer Deckelprägung. 3 erhabene falsche Doppelbünde, 2 ergänzte Buntmetallschließen an originalen Bändern. Innen bezogen mit braunem Marmorpapier um 1900. Die Schnittseiten mit roter Seide bezogen. Folio (225 x 323 x 75 mm; Innenmaße 182 x 289 x 54 mm).

EUR 1.800,00

Dekorative Kassette in Buchform, in einer Bibliothek alter Drucke ein stimmiges und unauffälliges Dokumentenversteck. Die Deckel (etwas berieben; Hinterdeckel stärker) zeigen einen gotischen Blindstempelrahmen aus rhombisch gefaßten Adlern; im diagonal kreuzweise von Streicheisenlinien gegliederten Mittelfeld runde Adlerstempel mit Schriftband; wiederkehrende Blütenstempelmuster. Am Innendeckel aufmontiert die Holzschnittdarstellung eines Hohepriesters ("Figura summi sacerdotis cum suis vestibus"), wie sie in häufigen Inkunabeldrucken wie der Schedelschen Weltchronik oder den Postillen des Nicolaus von Lyra verwendet wurde und die möglicherweise dem ehemals vom Einband umschlossenen Werk entstammt. {BN#28895}

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[Bussy-Rabutin, Roger Comte de]. Amours des dames illustres de France, sous le... regne de Louis XIV. Tome premier. Köln, Pierre Marteau (fingiert), [wohl 1734]. Köln, Pierre Marteau (fingiert), [wohl 1734]. (10), 501, (1) SS., l. w. Bl. Titel in rot und schwarz. Mit gest. Frontispiz (F. M. la Cave sculps.) und 7 gest. Tafeln. Pergamentband der Zeit mit schwarz gepr. Rückentitel auf 3 durchzogenen Bünden. Dreiseitiger Farbschnitt. 12mo.

EUR 150,00

Etwas spätere Ausgabe des beliebten Werkes zur Sittengeschichte des französischen Hofes unter dem Sonnenkönig. Bussy-Rabutin, "der berüchtigte Verfasser der 'Histoire amoureuse des Gaules'" (Englisch 352), war "in seiner Langeweile auf den Einfall gekommen, die galanten Abenteuer großer Damen niederzuschreiben. Das geschah zum Teil auch zur Erheiterung seiner Geliebten, Madame de Monglas". Er wurde von Ludwig XIV. für 13 Monate in der Bastille eingekerkert, da einige Höflinge dem König hatten einreden können, "daß seine Mätresse übel in der Kompilation weggekommen sei [...] Bussy-Rabutin kennt man außerdem noch als Verfasser der äußerst obszönen Komödie 'La comtesse d'Olonne'" (ebd.). - Druckjahr nach Datierung des Frontispizes. Titel mit hs. Besitzvermerk des frühen 19. Jhs. Es fehlt der zweite Band. {BN#14115}
¶ Preuss. Gesamtkat. 4.1179. Vgl. Hayn/Gotendorf II, 379. Nicht bei Barbier.

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[Chiarizia, Ottavio]. Lamenti delle vedove ovvero rimostranze delle vacanti chiese... del Regno di Napoli. Filadelfia [d. i. Neapel], o. Dr., 1784. Filadelfia [d. i. Neapel], o. Dr., 1784. 2 Bde. in 1. 264 SS. 199, (1) SS. Lederband der Zeit mit gepr. Rückenschildchen und beriebener Rückenvergoldung. 8vo.

EUR 250,00

Durchgehend etwas braunfleckig und mit stärkeren Wurmspuren (teils auch den Text betreffend). Selten. {BN#11067}

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Unique drawings of military formations

[China - Imperial Workshop]. Album showing Chinese military formations ["Five Stars and... the Crescent"]. Beijing, Imperial Workshop, ca. 1850. Beijing, Imperial Workshop, ca. 1850. Folio (565 x 300 mm). With 9 large double-page hand-painted illustrations. Fan fold binding, crimson silk-covered wooden boards with the manuscript title (gilding faded) on front cover.

EUR 85.000,00

Unique manuscript album in accordion format showing Chinese military formations and drills. "Five Stars and the Crescent" (moon) may refer to a constellation or pattern of stars imitated by a military manoeuvre. The album was produced by court artists of the Imperial Workshop during a time when the Chinese army was facing rapid decline, both in terms of discipline and in terms of competing with Western military techniques. Early during the Taiping Rebellion, Qing forces suffered a series of disastrous defeats culminating in the loss of the regional capital city of Nanjing in 1853. Shortly thereafter, a Taiping expeditionary force penetrated as far north as the suburbs of Tianjin in what was considered the Imperial heartlands. In desperation the Qing court ordered a Chinese mandarin, Zeng Guofan, to organise regional and village militias into a standing army called 'tuanlian' to contain the rebellion. Zeng Guofan's strategy was to rely on local gentries to raise a new type of military organisation from those provinces directly threatened by the Taiping rebels. This force, called the "Xiang Army", was a hybrid of local militia and standing army. In 1860 British and French forces in the Second Opium War captured Beijing and sacked the Summer Palace. The shaken court sought to modernise its military and industrial institutions by buying European technology. - The hand-written brush pen text for each illustration runs vertically to the top right side of each page as follows: "Drum is played on the general's stage and the bugle calls for the standing in line. Each captain of the five posts sees to the straightness of the line. Rules of the running array are followed. No one should talk and all should listen to the order. The line leader leads the mandarin-duck formation and then changes to a straight line". - Some wear to silk and boards, as commensurate with age. Minor repairs. Overall in very good condition. {BN#45553}

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[Chinese Drawings]. Eight watercolours. China, early 19th century. China, early 19th century. Folio. 8 watercolours (365 x 300 mm) and 3 pen and ink drawings (375 x 235 mm) mounted in album. Half calf with gilted title "Chinese drawings" to spine.

EUR 15.000,00

The watercolours show various stages of the process of producing rice and paper, including the irrigation of the fields by foot mill, grinding, separating the rice from the chaff, etc. The ink drawings are mounted on smaller paper leaves, numbered 9 - 11, each provided with a detailed description of the parts of the machines in English. They show sketches of a Refiner & Silver Furnace at Canton, a section of a Chinese furnace to refine the dross of tin or lead and a section of a Chinese lime Kiln and its wind fan. - Bookplate of the Society for Promoting Arts and Commerce (Royal Society of Arts) on front pastedown. Occasional spotting. {BN#45810}

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[Chinese school]. A suite of ten erotic paintings. [China, Qing Dynasty, mid-19th century]. [China, Qing Dynasty, mid-19th century]. A suite of 10 erotic scenes, watercolour and gouache on pith paper. Ca. 300 x 190 mm, within silk ribbons, individually matted, framed and glazed (415 x 315 mm). Stored in two custom-made morocco-backed clamshell cases with gilt spines.

EUR 35.000,00

A collection of paintings depicting pornographic scenes of - frequently acrobatic - intercourse (one, a threesome; another involving a "wheelbarrow" game; yet another showing a sex act performed while a baby is sucking the woman's breast). An intriguing and rare example, likely intended for Western consumption. The imaginative erotic scenes are painted on pith paper, or "rice paper", which came from the inner pith of the tree Trexapanx Papyrifera (in Chinese "Tongacao"). Pith paper was introduced in the workshops of Canton in the early 19th century on the instigation of Westerners: its soft, velvety surface was an excellent base for painting in the western way. Erotic pith paper albums were usually of rather low quality, but the present suite, with its rich colours and softly rendered figures, is a fine exception. - Paper sometimes cracked, occasional loss of pigment. A fine collection. {BN#45962}

In meine Auswahl

[Chinese school]. Album of 8 paintings on pith paper showing... stages of tea production. N. p., 19th century. N. p., 19th century. 8 watercolours (ca. 230 x 350 mm) on pith paper mounted on album pages with silk ribbon. Bound in silk-covered boards. Oblong folio.

EUR 4.500,00

The vivid images depict stages in the Chinese production process for tea, from preparing the ground for planting to packing tea chests for export. These images were produced in large numbers in the port of Canton, China during the second and third quarters of the 19th century. Made primarily for the export trade, they are mostly the work of anonymous artists. Although they may resemble enamel paintings, they are actually watercolours on pith paper. Pith is not manufactured, but derived by cutting the inner spongy tissue of a small tree, Tetrapanax papyriferum, which is indigenous to southern China and Taiwan. Most pith paper watercolours, like these examples, are unsigned, though the majority are known to have been produced in Canton where numerous workshops existed. Individual images were often pasted into 19th and early 20th century Australian scrap albums, but it was common to buy the images in sets of 11 or 12, bound into albums with silk brocade covers. The pith paper was supplied held in place on a backing sheet and usually surrounded by a silk or paper ribbon. - With stamp of the "Pakhuismeesteren van de thee Amsterdam" on front flyleaf. Boards chipped and frayed with some loss to silk covers. Some paintings with some minor cracking. {BN#45811}

In meine Auswahl

[Chinese school]. Erotic painting. [China, Qing Dynasty, mid-19th century]. [China, Qing Dynasty, mid-19th century]. Watercolour and gouache on pith paper. Ca. 300 x 190 mm, within silk ribbons. Matted, framed and glazed (415 x 315 mm).

EUR 2.800,00

An intriguing and rare pornographic scene of intercourse, likely intended for Western consumption. Pith paper, or "rice paper", which came from the inner pith of the tree Trexapanx Papyrifera (in Chinese "Tongacao"), was introduced in the workshops of Canton in the early 19th century on the instigation of Westerners: its soft, velvety surface was an excellent base for painting in the western way. Erotic pith paper albums were usually of rather low quality, but the present specimen, with its rich colours and softly rendered figures, is a fine exception. {BN#45963}

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